Monday, September 6, 2010

Tanyalah Ustaz - rujuk Doa Qunut

Assalamualaikum ustaz,
Saya nak tanya mengenai doa qunut tentang bacaannya. Saya amat keliru apabila melihat menonton sambil mendengar di tv apabila seorang ustaz dalam siaran 'muqaddimah' selepas siaran 'tanyalah ustaz' berakhir, semalam (26/08/2010).
Beliau menerangkan erti dan maksud doa qunut itu, sambil membacanya untuk didengari semua.
Tapi, yang saya hairan tu ....... kenapa dia membacanya dengan berbunyi ......
" Allahummahdina ....... (bukannya Allahummahdini fimanhadait) ? Macam tu juga dgn seterusnya .....(wa'afina .... (yg sepatutnya berbunyi .....'wa'afini.....'...... fiman 'aafait') ...... kemudian ........ (watawallaana ..... (yg sepatutnya berbunyi .......'watawallaani..... fimantawallait').
Bukankah kalau bacanya tak betul dgn bunyinya mengikut 'tanda2 kasroh, fathah, dhommah, sukun, sukun syaddah fathah' semua itu dikira ..... tak betul ...... dan mengapa perkara2 seperti ini boleh di tunjuk dan di siar melalui tv akan lafaz dan bacaannya yg tidak sepertimana apa yg kita semua belajar dulu?
Itu yang mengelirukan kita ustaz?
Kita belajar cara bacaan dan bunyinya lain ....... tapi bila ditunjuk contoh (bagaimana bacaan dan bunyinya doa tersebut) oleh seorang ustaz juga ...... lain pula bunyinya.
Kenapa jadi lagu tu? ustaz ..... boleh tolong menerang sikit? (tolong 'enlighten' sikit).
Sekian, terima kasih,
Wassalam.
Ikhlas dari saya,
Abd Qayyum
Dipaparkan dibawah ini secebis keratan 'contoh' yg saya petik dari sumber blog-siber 'mayapada':

Doa qunut solat witir


Maksudnya:


Wahai Tuhanku, tunjukilah aku bersama mereka yang telah Engkau tunjukkan dan sihatkanlah aku bersama mereka yang telah Engkau sihatkan dan uruskanlah aku bersama orang yang telah Engkau uruskan dan berkatilah aku pada nikmat yang telah Engkau kurniakan dan hindarilah aku daripada sebarang kejahatan yang telah Engkau tetapkan, maka sesungguhnya Engkaulah penghukum dan tidaklah dihukumkan ke atas Engkau. Sesungguhnya tidak akan hina orang yang Engkau telah muliakan dan tidak akan mulia orang yang telah Engkau hinakan. Maka Berkat Engkau wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi.

3 comments:

  1. salam...hmm.. kalau sorang diri kita baca tuhanku... kalau jadi imam kita baca tuhan kami... dlm bahasa arab tuhanku bunyi allahumahdini...kalau tuhan kami bunyi nya mcm mana,pada pandangan kamu..? saya pun nak tahu sbb tak tahu...

    ReplyDelete
  2. btul ckp cairol. [pgalaman sy yg bljr bhsa arab.]
    ni - aku. sbb sorg. klu rmai2, imam akan bc na kt blkg. doa dr ramai2. kna tau grammar arab br phm. heee..

    ReplyDelete
  3. betul la ustaz tu baca..tak salah pun...kalau jamak ( ramai dalam jemaah, imam akan baca macam ustaz tu baca..)

    ReplyDelete