Thursday, March 29, 2012

BIAR MATI ANAK (BAYI) JANGAN MATI ADAT (NIKAHKAHWIN)

ISU BUANG BAYI

Masyarakat Melayu kita masih kabur kelabu kelam malah BUTA (atau buat2 tak nampak?) BUTA TERUS (BUTA KAYU yg sebenarnya) tentang sebab musabab KENAPA dan MENGAPA terlalu banyak sangat (TERLAMPAU2) kes BUANG BAYI yg kian menjadi malah semakin menjadi2 dan terus menjadi dan berlaku MALAH akan TERUS MENJADI2 selagi PUNCAnya tidak diHAPUSkan.

1. Adat Perkahwinan masyarakat Melayu kita masih berpegang teguh akan sistem perkahwinan yg memerlukan BELANJA (jumlah wangringgit) yg besar.

Untuk mengelak dari mengeluarkan terlampau banyak belanja - ramai (pasangan) yg terjerumus dgn aktiviti berpacaran (bercinta2 lah) dgn berpegang2an bergosok2an meraba2an meramas2an berkorek2an berkerobek2an dan seterusnya bercium2an berkucup2an dan akhirnya bermaksiatan (iaitu berzina - dgn aktiviti tebuk menebuk kemaluan jantina (upacara pecah dara) sambil melepaskan nafsu berahi masing2 - hinggalah terlahirnya bayi (9 bulan (lebih atau kurang) - ITULAH HASILnya dari KAHWIN TANPA MENGELUARKAN BANYAK WANG BELANJA (TERLAMPAU2 PUNYA BANYAK BELANJA). - ITULAH KAHWIN PERCUMA - istilah bahasa pasar atau bahasa kasar ialah KAWIN BUTA - BUTA maksudnya TAK PAYAH KELUAR WANG BELANJA - itulah KAWIN FREE ....

SELAGI PUNCA UTAMA (the MAIN FACTOR) tidak di ATASI - SELAGI ITULAH MASALAH AKTIVITI BUANG BAYI akan terus berlaku MENJADI DAN SEMAKIN MENJADI2 - akibat TERLANJUR perbuatan KAWIN SEBELUM NIKAH - iaitu ZINA sehingga terhasilnya ANAK KELAHIRAN LUARNIKAH. TENGOK dan LIHATLAH NANTI dimasa2 mendatang.

Itu PUNCA UTAMAnya.

LAIN2 PUNCA:

2. PESTA2 SAMBUTAN BERMUSIM -
Peluang2 anak2 remaja mencari excuse atau mendapat excuse untuk 'berdating' dgn anak dara (anak gadis) dgn pasangan masing2 dgn ada GALAKAN atau TARIKAN konsert2 hiburan sambutan Hari2 Perayaan seperti NewYear Celebration Countdown - Perayaan sambut Ulangtahun Merdeka - pesta2 anjuran stesen2 tv seperti JomHeboh - ConsertCarnival dsbnya. Itu semua adalah tarikan yg menggamit anak2 muda remaja untuk BERPESTA termasuklah segenap jenis rupa bentuk pesta yg bertujuan untuk hiburan - semata2 untuk mencari peluang2 untuk berseronok suka - berhibur - bergembira ria bersama pasangan masing2 berramai2 bersama dgn kelompok laon2 - semuanya kebanyakannya (majority nya) dari kalangan anak bangsa kita - iaitu - anak2 Melayu.

3. PAWAGAM (PANGGUNG2WAYANG) adalah tempat yg paling selamat bagi anak2 muda remaja kita pergi berdating berpasangan. Di PAWAGAM lah tempat yg TIDAK MENDAPAT GANGGUAN dari pihak JABATAN AGAMA ISLAM (JAWI - MAIS - JAIS - JAKIM - JAKUN - dab yg sejenis dgnnya) untuk membuat RAID seperti selalu terjadi di Hotel2 dimana kedapatan pasangan2 tertangkap berkalwat berzina berbuat berbagao jenis maksiat. Selain di Hotel2 - di Taman2 lake garden tasek Perdana - Tasek Titiwangsa atau sebagainya - pun dikira tidak selamat - kerana lokasi2 seperti tersebut mudah terdedah kpd serbuan2 (RAID) dari Badan2 Pencegah Maksiat seperti tersebut tu. TIDAK DI PAWAGAM.

Di PAWAGAM lah akan bermulanya 'stepping stone' untuk pasangan2 melakukan 'cheap thrill' seperti proses raba meraba pasangan masing2 (biasanya si jejaka lah yg akan memulakan dgn mainan jarinya (untuk 'test-market' - untuk tengok reaksi atau reaction dia punya 'counterpart'. Aktiviti secara sulit dan tidak disedari pihak2 sebelah atau berdekatan iini akan mula berlaku selepas filem tayangan mula ditayang dan keadaan suasana dlm panggung akan menjadi samar2 kegelapan. Kebanyakan penonton2 remaja yg bertujuan bukan semata2 untuk menonton filem tu sebenar - akan tetapi TUJUAN SEBENARnya (NAWAITUnya) adalah untuk MAIN WAYANG - BUKAN MENONTON WAYANG. Sebab itulah filem2 Melayu yg tak berkualiti pun boleh dapat sambutan dan KUTIPAN BOX-OFFICE yg LUMAYAN SEKALI - lebih2 lagi filem2 HANTU SERAM dan yg sejenis mcm tu. Bila babak2 seram lah MASANYA YG AMAT BERSESUAIAN atau PELUANG KEEMASAN UNTUK MEMELUK PASANGAN PEREMPUAN MASING2 YG TERASA GEMENTAR DAN SERAM TAKUT DGN KEADAAN YG DIPAPARKAN DI SKRIN PANGGUNG.

Masing2 pasangan pun ada beberapa proses 'warming-up' juga sebelum 'the final landing'. Semua itu bermula dalam panggung wayang dimana keadaan dan suasana gelap dan SELAMAT bila berada dlm panggung bersama pasangan (yg bukan muhrim - istilah agama) - dimana dalam PAWAGAM tidak akan ada GANGGUAN dari pihak2 yg sentiasa melancarkan kerja2 serbu-serbuan (RAID) menggangu 'privacy' oranglain bertujuan mencegah maksiat. NAMUN beribu2 kali RAID dibuat - MAKSIAT TETAP JUGA BERLAKU - TETAP TERJADI - dan TERUS JADI DAN MENJADI2.


No comments:

Post a Comment