Sunday, July 18, 2010

KEDAI KOPI ADA LA - KEDAI TEH PULAK ADA KA?

From:
contravisi onisme
To:awangdogoi@yahoo.com
Cc:webmaster@islam.gov.my; psm1@kempen.gov.my; uestv@rtm.net.my; feedback@tv3.com.my; bes@rtm.net.my; news@tv3.com.my; hujah@tv9.com.my; baha_don@yahoo.com; awangdogoi@yahoo.com; zaza_bogia@yahoo.co.uk; mimbar@hmetro.com.my; sem_aun@yahoo.com; info@heritage.gov.my; info@jma.gov.my; ahi@rtm.gov.my; info@istanabudaya.gov.my; kancah2001@yahoo.com; nona@tv3.com.my; alk@dapat.net; menn@tv3.com.my; wanitakini@gmail.com; moasriza@yahoo.com; ab_atan@tv3.com.my; nas@tv3.com.my; macp@streamyx.com; sitijarum@utusan.com.my; niezam@utusan.com.my; kuseman@pc.jaring.my; roslan_s@yahoo.com; selamatt@gmail.com; bad@tv3.com.my; admin@drmaza.com; azmiatan@tv3.com.my; alinredzuan@tv3.com.my; wawi9@yahoo.com; drrafick@gmail.com; nora1@dbp.gov.my; rahimi@dbp.gov.my; khatijah@dbp.gov.my; diarani@dbp.gov.my; marhaen@gmail.com; jaipk@streamyx.com; muftiperak@perak.gov.my; forumperdana@islam.gov.my; hafiz@perak.gov.my; noorzati@tv3.com.my; aduanbb@heritage.gov.my; halim@tv3.com.my; sufian@tv3.com.my; farafauzana@hotfm.com.my; nurhaizi@tv3.com.my; suhaimiahmad@tv3.com.my; izatzi@perak.gov.my; ustazzain@hotmail.com; astora@tematajdid.com; kamay@tv3.com.my; khairizal@tv3.com.my; zamzuri@tv3.com.my; dino.beano@yahoo.com; antikhairy@gmail.com; yasir@tv3.com.my; mhi@tv3.com.my; whi@tv3.com.my; aaa@tv3.com.my; awal.fc@gmail.com; tina@tv3.com.my; shelizan@tv3.com.my; wan_alias@tv9.com.my; themalaysianblog@yahoo.com; dolmat77@gmail.com; ahmadnoor@tv3.com.my; mrazlan@hmetro.com.my; keluargadi9@tv9.com.my; kasmad172@yahoo.com.my; hilmi@pkpim.net; azhar@istanabudaya.gov.my; rozmal@yahoo.com; ally@tv3.com.my; faomar@yahoo.com; sabrizain@malaya.org.uk; sultanmuzaffar@yahoo.com; umarzain@yahoo.com; mingguan@utusan.com.my; joengot@yahoo.co.uk; sitinursaliva@yahoo.com; wan.azhar@yahoo.com; shazrahim@yahoo.com.my; dino_yp@yahoo.com; lemmonate@gmail.com; kamilmajid50@yahoo.com; editorxkutif@yahoo.com.my; taraknama@gmail.com; reme@sph.com.sg; nazry@mediacorp.com.sg; rosdey@ihug.co.nz; shamadz72@yahoo.com.my; syazwan@islam.gov.my; jalaree@hotmail.com; ibnuhasyim@gmail.com



Yang kami tau, Melayu Melayu yang dok frequent kat hotel hotel coffee-house to banyak yang telan arak drp telan kopi. Kaki langgah arak ambik kesempatan atas excuse nak bersantai-sanyai bersama business clien konon kat coffee-house. Bussiness talk konon. Rupa-rupanya nak pekena arak yang sebenornya - sambil relax relax selepas stress siangnya berkerja. Padahal kaki langgah arak yang ramai.
Ramai bila keluar pada hotel-hotel coffee-house dilewat malam atau awal pagi ... pakat melelong lelong.... terhoyong-hayang ....fening fening lalat .....
mabuk kopi .... nak katakan.


awangdogoi donjuan wrote:
Ni TV9 - Aziz Desa - ka sapa ka? Penerbit ka?
Cuba ambik peghati sikit:
Nasi Lemak yang dok tunjuk tu kira okey la ... ada berbungkuih dengan daun pisang jugak ... kira okey laaaaa ..... patutnya jika nak bagi lebih real dan ori lagi dia patut di bungkuih dengan daun pisang yang ijau saja ... baru real lagi ori lagi (kata oghang). Jangan dok campoq aduk dengan kertaih surat habaq lama ka? kertaih minyak ka? atau lainlain jenih kertaih .... semua tu nampak tak lemak pada mata memandang.
Tapi yang amat sedih lagi pilu ni - tentang Kopi-O tu - kopi-O di TV9 tak 'terangkat' langsung - kopi-O lagu tu punya jenih - mana ada 'kick' langsung kalau lagu tu? cayaq roi (kata oghang Kedah) - Aziz Desa (hang pun mai dari sebelah tu gak) - awat hang buat tak tau saja? Kopi-O yang cayaq roi lagu tu punya gaya - mana boleh mengiurkan? tengok pun tak teringin (nampak macam 'nescafe-O' adaaaa....lah). Kira hang ni bukan jenih kaki telan kopi lah kalau macam tu - tak dak 'taste' kata oghang. Main telan saja apa yang ada depan mata - tak gitu?
Kita, kalau nak show-off akan wajah-wajah kopi-O - kenalah tunjuk yang betoi-betoi 'kaw' punya - barulah kaki taik kopi tengok ada daya penarek yang ummmph punya - baguih punya 'real kick' punya. Barulah 'terangkat' kata member Penang. Ini yang dok tunjuk kopi-O cayaq roi macam tu kira macam 'main cincai-cincai pakai boh ikut-dan' saja (kata oghang Kedah). Janji nampak macam kopi-O sudah. Tapi kalau kaki 'real taik kopi-O' tengok gaya kopi-O macam yang TV9 dok tunjuk dalam promo tu - mana ada 'class' punya .... tak dak standard langsung. Tengok pun tak teringin ....
Ini kopi-O jenih cayaq roi - macam yang dok advertise tu nampak macam kopi-O warung mamak saja - kopi-O mamak - jenih kopi-O macam tu lah - kopi-O cayaq roi - mamak punya kopi-O mana ada 'kick' punya. Mamak cuma boleh specialise dengan teh-tarek saja - "mamak - teh-tarek syaaattttttuuuuuuu ......." . Teh-tarek mamak memang tidak boleh dipertikaikan ..... memang 'terangkat'. Cukuplah setakat tu puji mamak.
Ni Aziz atau lebih mesra (nama pendek oghang Kedah sebut Jid bagi yang bernama Aziz) Mana ada 'kick' punya kalau kopi-O lagu tu .... Jid oi ..... Jid desa kampung mana mai ni?
Hang cuma pandai berceloteh saja ..... pandai dok tegoq oghang tu .... dok tegoq oghang ni .... cuba hang kasi tegoq kat pehak TV9 yang tak gheti nak promote kopi-O yang betoi-betoi punya real punya kopi-O. Apa? tak berani? Takut nak tegoq depa tu ka? takut 'kerusi' tu kena rampaih pulak? macam yang terjadi di program Keluarga Di 9 dulu tu?
Cakap saja berdegar-degar - nampak macam jenih 'tak mau kalah' [di Singapore disebut 'kiasu']. Tapi yang jelas pada kita orang (oghang Kedah jugak - jangan bagi malu oghang Kedah - bikin leceh saja kalau lagu ni) - hang ni jelas dan nyata 'tak tera tegha mana pun'.
Berbalik kita cakap pasai kopi-O.
Cuba hang peghati dan jegil beliak luaeh luaeh biji mata hang tu - hang tengok - di Malaysia kita ni - negara kita ni cukup poplar pasai dengan 'kedai kopi'. Yang syiok tu ... kaum Cina yang dok bolot pasai perniagaan 'kedai kopi' ni ..... kaum Melayu hanya pi dok telan saja .... melepak sampai berjam-jam .... depa sanggup punya. Kaum Cina yang dok berniaga sejak berpuluh-puluh tahun semua tu kira pakar turun temurun dari tok nenek moyang depa mai dari tanah besar Cina sana..... menjelajah mai kat bumi Semenanjung ni.... depa ni kira dah pakar dalam selok belok bancuh kopi (especially yang O tu). Tak dak sapa boleh challenge apa? Kalau tidak tak jadi berlambak dan berselerak di merata ceruk kampung dan desa apalagi di kota dan bandar di negara Malaysia ni akan kedai kopi milik oghang Cina ... sampai la... la.... ni pun maseh kekal dengan style macam tradisi depa dulu-dulu jugak.
Hang cuba pi masuk kat kedai kopi depa la..... kedai kopi Cina punya la .... Hang order kopi-O satu ...... tengok standard kopi-O depa (tak kira apa 'brand' punya kopi) - dia punya 'taste' semua standard punya. Seluruh negara kira taste kopi-O yang Cina kedai kopi punya bancuh semua sama standard saja...... depa maintain .... kira depa pakat jaga sesama kaum puak depa .... tidak ada perbezaan dalam segi nilai produk hasil buatan sesama sebangsa supaya tak dak dengki mendengki antara mereka ..... bukan macam kita oghang Melayu (yang lumrah dgn sifat dan sikap dengki mendengki .... betoi apa!).
Kopi-O depa kalau tak berapa kaw pun tak lah cayaq roi macam yang dok nampak dalam promo di TV9 Nasi Lemak Kopi-O punya siaran tu.
Kopi-O depa adalah betoi betoi punya rasa taste of kopi yang betoi betoi kopi. Kopi-O kaw - berasap panas naik wap (steam) sekali sip dgn rasa pahit-pahit manis - manis-manis pahit ..... dgn pekat, padat, solid taste of kopi-O dgn real punya aroma - fuuuuhhhhh - itu yang best tu ..... mau tak baguih punya Melayu Melayu sanggup pi dok melepak berjam-jam kat kedai kopi Cina (lebih dikenali sbg 'kopitiam'. Padahal suku kaum Cina bukannya taik kopi pun ..... depa punya minum kegemaran adalah 'teh' - sejak dari golongan tok nenek moyang depa dari tanah besar Cina lagi dok pulun pekena teh. Itu yang poplar dikalangan depa iaitu minuman 'Chinese Tea'.
Tapi hairan ya? Depa ni boleh dominate perniagaan kopi dengan membuka perniagaan yang diberi nama 'kedai kopi' dan bukan 'kedai teh'. Yang dok nampak dinegara kita .... ada ka kaum Cina ada dok buka perniagaan 'kedai teh' ? mana ada? ...... kedai kopi banyak la... berselerak dimerata-rata kita boleh nampak. Nampaknya depa juga adalah 'master' dalam bidang ini selain dari banyak bidang yang lain lagi.
Selain dari itu, Melayu kita yang agak jenih 'hidung tinggi' sikit yang agak 'merak buih' atau yang punyai ego yang meninggi - sudah pandai nak ubah angin ..... iaitu nak tukaq gaya cara 'melepak' konon kononnya. Melayu nak katakan ... kalau pasai nak berlagak ... bergaya .... serah kat Melayu lah ... "bior papa asalkan bergaya" ...... biasaaaaa laaaa .....
Tengok perihal nak ikut selera kaum Melayu ... sampai hotel hotel bertaraf 5 ... 6 .... bintang sehingga sanggup mewujudkan ruang legar untuk para pelanggan (client) terutama dari kalangan Melayu sebagai pengunjungnya untuk di adakan satu ruang yang dinamakan "Coffee Lounge" yang lebih selesa dan digemari ramai orang Melayu kita memanggilnya dengan sebutan "Coffee-House" Lounge ..... waaaahhhhh .... betapa hebat sungguh bunyinya .... dan ber'glamor' lagi dengan sangat canggih akan suasana dan 'environment' nya bila kita berada di ruang legar hotel hotel yang masing masing berlumba-lumba antara mereka untuk berebut-rebut menarik minat pelanggan orang-orang Melayu yang gilakan taraf hidup yang bergaya walaupun bergaya dengan lebih bergaya hebat dari cara tradisi lama macam juga 'melepak di kedai kopi' style dulu dulu..... tapi kini dalam gaya baru yang lebih nampak hebat dan ber'glamor'.
Walaubagaimana pun, kopi-O di "coffee-house lounge" di hotel hotel lima enam bintang tu semuanya jenis dimasak atau kopi dibancuh secara main "push button" .... semua main "automatic switch" memanjang ...... mana boleh lawan dengan yang di kopitiam punya style tu ..... iaitu di kedai kopi Cina .... mana boleh challenge kopi-O di kedai kopi yang dimiliki oleh bangsa Cina tu .... iaitu kopitiam punya 'taste of kopi-O'. Patutlah bangsa Cina boleh 'survive' ..... boleh hidup dengan cari makan dengan buka kedai kopi sahaja (berlambak-lambak) berselerak dimerata-rata di negara kita ni. Cuba ambik peghati tengok .... jegil jegil .... beliak beliakkan mata ..... Melayu dok asyik berlagak .... puak puak Cina juga yang dok buat duit ...... fikir fikirkan.
Hang tu Jid ..... jangan dok asyik leka bercerita saja ....... dok ralit merepek memanjang .... merepek tak menentu ....... kadang kala hang ni Jid ..... dok cakap merepek yang bukan bukan. Naik cemuih (ada member dok kata yang oghang Peghelih suka kata macam tu).
Oleh itu .... jangan hang tu 'over' sangat .... nanti depa naik cemuih .... mula depa nanti kutuk hang pulak ...... mula 'kerusi' hang duduk tu mula naik goyang ..... dah rasa tak stable lagi ...... bergoyang la tu.
Itu la ....... aku di sini cuma nak tolong bagi tau .... nak tolong habaq bagi kat hangpa pasai kopi-O ..... yang betoi betoi punya kopi-O ...... real punya. Bukan yang TV9 dok tunjuk tu.
Jangan dok jaja kopi-O saja pandai ..... tapi oghang tengok tak nampak real punya kopi-O dalam erti kata sebenarnya. Kopi-O yang real ialah kopi-O yang 'kaw' punya - tak kira apa jenis 'brand'nya ...... nak habaq bagi.
Sekian, jangan marah dan jangan melenting hingga naik melatah tak ketahuan hala pulak jadinya.
Salam,
dari,
AwangDogoi

No comments:

Post a Comment